Misbruik na je scheiding

Herken dat dit misbruik is.

Dit is niet jouw schuld!

De woorden van dr. Emma Katz raakten me echt.

Jarenlang heeft mijn ex geprobeerd mij te controleren, soms dagelijks.

Ik ben nog steeds bezig om die 20 jaar achter me te laten, terwijl dat gedrag gewoon doorgaat.

Herken dat dit misbruik is. Die woorden hielpen me.

Het gaf me een verklaring waarom ik zo vaak moe ben.

Moe van vechten, zoeken naar erkenning, en rouwen om wat er gebeurd is.

Nu kan ik liever zijn voor mezelf: je hebt al zoveel doorstaan.

Om jou of anderen te helpen, deel ik wat Emma heeft uitgelegd:

 

Hoe herken je controle na een relatiebreuk?

Hier zijn 11 signalen dat je ex nog steeds grenzen overschrijdt of controleert:

  1. Controle in de relatie
    Je ex bepaalde wat je wel of niet mocht doen.
  2. Niet accepteren dat het voorbij is
    Je ex laat je denken dat je geen recht had om weg te gaan.
  3. Blijft je lastigvallen
    Ze houden je in de gaten of zoeken indirect contact.
  4. Tegenwerken met geld
    Zoals weigeren alimentatie te betalen.
  5. Roddels of leugens vertellen
    Ze maken jou de schuldige en doen zelf alsof zij het slachtoffer zijn.
  6. Bang om de kinderen achter te laten
    Je bent bezorgd over hun veiligheid en welzijn.
  7. Misbruik van de rechtbank
    Onnodige rechtszaken om je uit te putten.
  8. Dreigende berichten
    De communicatie voelt intimiderend aan.
  9. Afspraken niet nakomen
    Zoals niet op tijd komen of niet komen opdagen.
  10. Zorgen moeilijk maken
    Ze maken het moeilijk om medische zorg voor de kinderen te regelen.
  11. Kinderen manipuleren
    Ze zetten de kinderen tegen je op.

Tips voor slachtoffers

  • Erken het misbruik. Het ligt niet aan jou.
  • Zoek professionele hulp. Denk aan een therapeut of een zorgverlener.
  • Stel grenzen. Houd communicatie zakelijk en bewaar berichten.
  • Zorg goed voor jezelf. Doe dingen die je energie geven, zoals wandelen of creatief bezig zijn.
  • Zoek steun bij de juiste mensen. Praat met mensen die je begrijpen en geloven.
  • Wees geduldig met jezelf. Herstellen kost tijd.

Tips voor professionals

Als je iemand helpt, kun je dit doen:

  1. Herken misbruik en benoem het. Kijk naar de signalen en noem het wat het is: huiselijk geweld.
  2. Zet veiligheid op de eerste plaats. Bespreek bijvoorbeeld digitale veiligheid en vermijd gezamenlijke sessies met de ex.
  3. Werk met inzicht in trauma. Begrijp hoe langdurige stress iemand beïnvloedt.
  4. Werk samen. Roep gespecialiseerde hulp in, want de situatie kan complex zijn.
  5. Houd rekening met de kinderen. Zorg dat ze zich gehoord voelen en let op conflicten in loyaliteit.
  6. Zorg voor jezelf. Praat met collega’s over zware situaties en bewaak je eigen grenzen.

Samenvatting

  • Dwingende controle pakt je vrijheid af.
  • Er is niet altijd fysiek geweld.
  • Kinderen lijden hieronder, en het stopt vaak niet na de scheiding.
  • Let op de signalen en zoek veilige hulp.
  • Professionals, wees scherp: herken het, stel veiligheid voorop, steun kinderen, en zorg goed voor jezelf.

 

Belangrijk advies:

- Laat deze tekst nooit aan de dader zien, dit kan gevaarlijk zijn!
- Zoek veilige hulp en maak een plan om veilig weg te komen.
- Bel 112 als je direct gevaar loopt.

 

Bron: Dr. Emma Katz

Dr. Emma Katz is een expert in dwangmatige controle en de effecten ervan op kinderen en ouders. Ze werkt als Senior Lecturer aan Edge Hill University in Groot-Brittannië en deelt haar kennis via onderzoek en educatie.

 

Download hieronder plan B. Dan kun je veilig blijven.

 

 

 

Zakkaartje Plan B Pdf Pdf
PDF – 1,1 MB 68 downloads