Vindplaats in makkelijke taal

Vindplaats in makkelijke taal

Hier lees je over trauma, herstel en goed voor jezelf zorgen.

Wat helpt bij beter worden? Hoe maak je woorden tot daden?

En hoe kan vriendelijkheid voor jezelf daarbij helpen?

Je vindt hier makkelijke uitleg en verhalen.

Voor wie?

  • Deze uitleg is voor iedereen die het moeilijk vindt om lange teksten te lezen.
  • Voor mensen die steun zoeken
  • Voor hulpverleners.

 

Wil je de teksten laten voorlezen? Kijk hier hoe dat moet:

 

Ouderschap met compassie

Soms gebeurt het bij een scheiding: een kind kiest helemaal voor één ouder,en wijst de andere ouder af. Dat doet veel pijn.Als afgewezen ouder wil je vaak praten en uitleggen.Je wil het contact weer goed maken.Maar… vaak helpt dit niet.

Lees meer »

Ouderverstoting

Als ouders uit elkaar gaan, kan een kind soms één ouder kiezen en de ander helemaal afwijzen. Dit wordt vervreemding of verstoting genoemd.Het lijkt alsof het kind dat zelf besluit, maar vaak is het een manier om zich veilig te voelen.

Lees meer »

Dwingende controle

Dit verhaal hoort bij de poster Kids coercive control web.Het gaat over een moeder die co-ouderschap heeft.Ze vertelt wat haar kinderen meemaken.

Lees meer »

Vraagbaak

 

 

🌱 Hier vind je steun 
Leer omgaan met lastige dingen door vriendelijker voor jezelf te zijn.

 

We maken dit allemaal wel eens mee:

👉 Je wil niet reageren op een naar bericht. Toch denk je er de hele dag over na.
👉 Je weet dat een wandeling goed voor je is. Toch blijf je binnen.
👉 Je kent alle tips over goed voor jezelf zorgen. Toch lig je ’s avonds weer op de bank voor de tv.

Herkenbaar? Natuurlijk. Dat is heel normaal.

Daarom ben ik gestart met de Zelfkompas Vraagbaak.
Hier kun je je vraag insturen. Je krijgt dan een antwoord dat je helpt.

Geen strenge adviezen. Geen “je moet gewoon doorzetten”.
Wel: een duidelijk en vriendelijk idee dat je echt verder brengt.

👉 Stel je vraag.
👉 Je krijgt een Zelfkompas-antwoord: warm, simpel en praktisch (soms met een grapje 😉).

 

Zo kan een probleem de start worden van iets nieuws.

Meer mildheid en zorg voor jezelf.

 

Stel je vraag:

Verhalen van anderen

 

Heb je te maken gehad met emotioneel misbruik of zit je vast in een moeilijke relatie?

Je bent niet alleen. Op Luisterplaats compassie staan deze verhalen.

 

  • Luisterkaart lees je verhalen van anderen die, net als jij,  herstellen van emotioneel misbruik.

Deze verhalen kunnen je steun en hoop bieden.

 

  • Antwoordkaart: bij elk verhaal staat een korte en duidelijk uitleg.

 

  • Ervaringskaart: je kunt reageren op de verhalen, en dat op een veilige manier.

Klik gewoon op een woord dat bij jouw gevoel past.

Of gebruik de knop 'ik voel me gezien'. Niemand anders kan dit zien. Het is een simpele manier om iets te delen.

 

  • Inzichtkaart: hier vind je extra informatie en praktische tips om verder te komen.

 

Je mag je verhaal insturen. Je naam wordt nooit bekend gemaakt!

 

Schrijfhulp en leeshulp

 

Een moeder vertelt:

Mijn kind was zo bang en verdrietig dat ze niet meer wilde leven.
De mensen van 113 luisterden goed en hielpen mij rustig te worden.
Ik praatte met mijn dochter.
Daarna mailde ik haar vader.
Hij stuurde een lange mail terug.
Het leek of hij alles begreep en wilde helpen.
Toch kreeg ik er buikpijn van en voelde ik me alleen.”

Mijn reactie:

Ik las de mail.
Op het eerste gezicht leek hij aardig.
Maar mijn gevoel zei iets anders.
Daarom vroeg ik hulp aan AI (slimme computer).

AI liet zien waar de tekst stiekem sturend was.

Wat ik leerde:
AI kan helpen om verborgen manipulatie te zien.

  • Woorden zijn sterk.
    Ze kunnen troosten, maar ook pijn doen.
    Mensen die manipuleren doen dat vaak heel verborgen.
    Daardoor ga je twijfelen aan jezelf.

Met AI kun je dat duidelijk maken.

 

Heb jij ook te maken met iemand die jou probeert te sturen, bijvoorbeeld een ex over de kinderen?
Ik kan je helpen.

Mijn plan heet STEEKWOORDEN.
Daarmee bekijkt AI mails, appjes of notities en laat zien of er manipulatie in zit.
Zo krijg jij duidelijkheid.

Ik kijk altijd mee met mijn eigen ervaring.
Ik help ook een korte, duidelijke antwoordmail te maken.

AI kan:

  • Zien of iemand je laat twijfelen (“Dat herinner je verkeerd”).

  • Verborgen dreigementen of overdreven complimenten vinden.

  • Opsporen als iemand zichzelf tegenspreekt.

  • Herkennen als iemand steeds dezelfde trucs gebruikt, zoals jou schuld geven of je gevoelens klein maken.

  • Vergelijken of iemands woorden in de tijd kloppen.

Zo zie je sneller dat jouw gevoel klopt en dat de situatie niet gezond is.

Geen contact

Geen Contact Plan bij Narcisme

Het geen-contactplan is een sterke en soms nodige stap als je te maken hebt met een narcist.

Een narcist probeert vaak te sturen. 

Hij of zij put je emotioneel uit en voelt weinig mee met anderen.
Dat maakt het lastig om je grenzen aan te geven en goed voor jezelf te zorgen.

Het plan betekent: alle contact stoppen.

  • Telefoonnummers blokkeren.

  • Niet meer volgen op sociale media.

  • Geen ontmoetingen meer.

Zo geef je jezelf ruimte om te herstellen.

Je pakt de regie over je leven terug.
Het is niet makkelijk, maar het helpt om los te komen en weer rust te vinden.

HOE?

Download hier de infokaart

Infokaart No Contact Pdf 2 Pdf
PDF – 1,2 MB 75 downloads

Infokaarten

Hieronder 3 infokaarten om te helpen bij herstellen.

Klik onder de afbeelding om te downloaden:

Infokaart Herstel 1 Pdf
PDF – 1,1 MB 79 downloads
Infokaart Vergeven Pdf
PDF – 2,1 MB 76 downloads
Infokaart Ouderschap Pdf
PDF – 1,4 MB 79 downloads

Meer op de website:

Oefeningen

Aardig zijn voor jezelf kan op veel manieren.

Hier zijn een paar oefeningen:

 

💛 1. Wees lief voor jezelf

Zeg aardige dingen tegen jezelf. Behandel jezelf zoals je een goede vriend zou behandelen.

🧘‍♀️ 2. Adem rustig

Adem diep in en uit. Dat helpt je om rustig te worden.

🧠 3. Denk aan iets fijns

Haal een mooie herinnering op. Of denk aan iets waar je blij van wordt.

🤝 4. Praat met iemand

Vertel iemand hoe je je voelt. Soms helpt het om erover te praten.

🩷 5. Doe iets leuks

Kijk een leuke film. Maak een wandeling. Doe iets waar je van geniet.

Nu meteen oefenen? Klik hier:

Zonlicht

 🌞 Deze oefening met zonlicht is een fijne manier om je beter te voelen. Het is goed als je rust nodig hebt, of gewoon even een fijn gevoel wil hebben.

 

Inner child

🌸 Een fijne oefening. Goed om contact te maken met je innerlijke kind. Dat is het deel van jezelf dat nog klein is.

Het helpt je om jezelf te accepteren.

Waterval

Heerlijk rustig 🌊✨. Deze oefening helpt je om los te laten, en je weer rustig te voelen. Het is alsof je hoofd even wordt schoongespoeld 😄.

Adem

🌬️Een oefening met je adem is heel simpel en heel fijn. Je hebt je adem altijd bij je. Goed om rustig te worden, of gewoon even stil te staan.

Lees meer:

Aardig zijn voor jezelf 

Je kunt veel lezen over aardig zijn voor jezelf. Maar het is beter om het te doen. Ik help je op weg met 3 dingen:

Je kunt kiezen uit:

  • Online begeleiding door mij
  • Oefeningen

  • Tekenen

Kies hieronder wat je wilt doen!


Oefeningen om aardig te zijn voor jezelf

Met deze oefeningen leer je om aardiger te zijn voor jezelf. Ook als je je rot voelt.

Je kunt de oefeningen thuis doen, wanneer je maar wilt.

Hoe het werkt? Je krijgt een link naar een pagina met oefeningen.

  • Makkelijk
  • Helpen je
  • Rustig worden

Begeleiding door Beatrijs, geestelijk verzorger

1. Kennismaking

We beginnen met een kennismakingsgesprek.. Dit kan eenvoudig online via Google Meet. Je krijgt een link naar de afspraak.

2. Oefeningen

Je ontvangt praktische oefeningen, zoals:

  • Meditaties (bijvoorbeeld: “Stel je voor dat je jezelf geruststelt zoals je een kind zou doen.”)

  • Zelfzorg oefeningen om direct in je dagelijks leven toe te passen.

3. Trauma en zelfcompassie uitleg

Ik leg uit hoe trauma invloed heeft op je heeft en hoe zelfcompassie je kan helpen om hier op een gezonde manier mee om te gaan.

4. Regelmatige afspraken

We plannen om de week een afspraak. Maximaal vijf in drie maanden tijd. Tijdens deze gesprekken bespreken we jouw ervaringen We oefenen samen en bied ik je steun en tips.

5. Tussen de afspraken door

Tussen de afspraken door krijg je handige materialen en werkbladen.

Je ontvangt ook gratis het e-book Zelfcompassie.nu.

 

Tekenen om aardig te zijn voor jezelf

Door te tekenen kun je je beter voelen.

Je hoeft niet goed te kunnen tekenen. Het gaat erom dat je rustig bezig bent.

  • Leuk
  • Rustig
  • Goed voor je

Wat vinden anderen ervan?

"Ik heb geleerd dat simpele oefeningen veel kunnen doen."

 

iemand die meedeed aan een groep

"Ik leer om aardig naar mezelf te kijken."

 

iemand die meedeed aan een training

 

"Het is moeilijk om niet streng te zijn voor mezelf. En om wel aardig te zijn."

iemand die geholpen werd

 

Aardig zijn voor jezelf: Podcast met Dominique Prins-König

 

 

"Niet rennen, maar rust nemen. En kijken wat er is." In deze podcast hoor je Dominique Prins-König. Ze geeft yogales (Yoga4parkinson), is moeder en een wijze vrouw. Een fijn gesprek over rust, en over moeilijke dingen meemaken en er iets van leren. Luister naar de podcast en leer van Dominique!

 

"Aardig zijn voor jezelf is gewoon jezelf net zo goed behandelen als je anderen zou behandelen."

Christopher Germer