Als je vroeger te maken hebt gehad met emotioneel misbruik, kan een bericht van een ex-partner oude pijn naar boven halen.
Een vrouw die ik ken, kreeg een e-mail van haar ex. Hij zei dat hij wilde stoppen met het betalen van partneralimentatie. Volgens hem had hij bewijs dat ze samenwoonde met haar nieuwe partner.
Hij had opmerkingen van de kinderen, zag een auto voor de deur en zelfs de hond die ze samen uitlieten.
Ze hadden verder bijna geen contact, alleen wel tijdens het ophalen van de kinderen.
De mail was dwingend. Hij wilde meteen antwoord en benadrukte dat het “zonder advocaat” geregeld moest worden.
Zo’n bericht kan je flink raken.
Hoe zij reageerde was heel begrijpelijk. Maar als je goed kijkt, zie je patronen die vaak gebruikt worden om te manipuleren.
De patronen:
1. Dreigen met iets wat niet klopt. Hij zei bewijs te hebben. Maar partneralimentatie kan alleen door een rechter of duidelijke afspraken worden veranderd.
2. Doen alsof hij redelijk is – Hij praat over ingewikkelde juridische regels om het zakelijk te laten klinken.
3. Controle – Hij noemde dingen uit haar privéleven.
Daardoor kreeg ze het gevoel dat ze in de gaten werd gehouden.
4. Tijdsdruk – “Ik wil direct antwoord”.
Dit is een bekende manier om je geen tijd te geven. Je kan dan niet rustig nadenken of advies te vragen.
Dit soort gedrag gaat over macht.
De ander probeert je te dwingen om te doen wat hij wil. Door je bang of schuldig te laten voelen.
Zeker als je eerder emotioneel misbruik hebt meegemaakt, kan dit oude gevoelens naar boven halen.
Zoals: "ik moet nu reageren".
Tips:
1. Weet wat je rechten zijn: alimentatie kan alleen via de rechter worden aangepast.
2. Bewaar alles: e-mails, appjes, foto’s – ze kunnen later belangrijk zijn.
3. Zoek steun: vraag om hulp.
4. Reageer zakelijk of laat een advocaat het regelen.
Dan word je niet in oude emoties getrokken.
Het belangrijkste is: wees mild voor jezelf. En onthoud: je bent nu veilig.
Wees lief voor jezelf.
Bij Vindplaats Verheldert help ik je om zulke patronen te herkennen en je kracht terug te vinden.
Lees mijn blogs of download handige kaarten voor meer tips.
Heb je hulp nodig bij een zakelijke reactie? Neem gerust gratis contact met me op.