Kind in gevaar

 

 

Keuzes als ouder – kinderen beter beschermen

 

Bij huiselijk geweld denken we vaak aan de volwassen slachtoffers. Maar kinderen zijn geen toeschouwers. Steeds vaker gebruiken daders kinderen bewust om macht over hun partner te behouden. Ze dreigen, manipuleren omgangsregelingen en saboteren het ouderschap, waardoor de ouder-kindband een machtsmiddel wordt.

 

Jackie Wruck, Asia Pacific Regional Manager van het Safe & Together Institute, schreef hierover de blog: When Children Become Weapons: How the Safe & Together Model Reveals Perpetrators’ Hidden Tactics.

 

Een persoonlijke keuze

 

Voor mij werd dit duidelijk toen mijn kinderen ook slachtoffer werden. Dat was het moment waarop ik besloot weg te gaan, met één doel: mijn kinderen een veilige plek geven.

 

De strijd was niet voorbij. Mijn ex probeerde onze band te saboteren. Zelfs nu werk ik eraan om hun vertrouwen te winnen en onze band sterk te houden. Het kost moeite, maar ik blijf vechten.

 

Veel ouders in vergelijkbare situaties herkennen dit: je kinderen willen beschermen terwijl de pleger alles doet om afstand te creëren.

 

Het systeem moet veranderen

 

Hulpverleners zien kinderen vaak als meelijders, niet als doelwitten. Hierdoor worden veiligheidsplannen gemaakt zonder te erkennen dat kinderen bewust worden ingezet. Dit leidt tot onvoldoende steun voor ouders en kinderen.

 

Als we erkennen dat kinderen doelbewust worden ingezet, verandert onze aanpak. Belangrijke vragen zijn dan:

 

  • Hoe maken we een veiligheidsplan dat hiermee rekening houdt?
  • Hoe ondersteunen we ouders in hun rol?
  • Hoe bouwen we vertrouwen tussen gezinnen en hulpverleners?

 

Compassie als sleutel

 

Compassie betekent zien hoe moeilijk keuzes voor ouders zijn, zonder te oordelen. Het vraagt om begrip voor de veerkracht van gezinnen en manieren om veiligheid en herstel te bieden. Door ouders en kinderen te steunen, doorbreken we de isolatie die daders creëren.

 

Tips voor zorgverleners

 

  1. Zie kinderen als doelwit: Behandel ze als slachtoffers van bewust gedrag van de pleger.
  2. Steun ouderschap: Erken ouders als veilige basis voor hun kinderen.
  3. Werk samen: Stem je aanpak af tussen jeugdzorg, politie, scholen en hulpverleners.
  4. Toon compassie: Erken zowel de pijn als kracht van gezinnen. Bied steun zonder oordeel.

 

Tot slot

 

Door te erkennen dat kinderen als machtsmiddel worden ingezet, kunnen we betere keuzes maken. Keuzes die ouders steunen, kinderen beschermen en de macht van daders doorbreken.

 

Mijn doel blijft: mijn kinderen een veilige plek geven. Als samenleving moeten we diezelfde verantwoordelijkheid nemen.

 

Wil je werken aan een veilige basis voor jezelf en je kinderen? Kijk hier: compassievol ouderschap. Of download de infokaart hieronder.

 

 

Infokaart Ouderschap Pdf Pdf
PDF – 1,4 MB 68 downloads