Dit verhaal hoort bij de poster Kids coercive control web.
Het gaat over een moeder die co-ouderschap heeft.
Ze vertelt wat haar kinderen meemaken.
De kinderen wonen soms bij papa en soms bij mama.
En vaak nemen ze woorden van papa mee naar mama.
Dat lijkt klein. Bijvoorbeeld: “De was ruikt vies” of “Het eten is niet lekker.”
Maar langzaam zie je: er is meer aan de hand.
Er is controle. Er is psychisch geweld.
Wat gebeurt er?
De vader:
-
praat de kinderen dingen aan,
-
zet de kinderen tegen hun moeder op,
-
schuift schuld en problemen naar de moeder,
-
gebruikt geld, regels en loyaliteit om macht te houden,
-
neemt zelf geen verantwoordelijkheid.
De kinderen zeggen tegen mama dingen als:
-
“Papa zegt dat jij overdreven schoon bent.”
-
“Papa zegt dat jij hem lastigvalt met appjes.”
-
“Papa zegt dat jij al het geld uitgeeft.”
-
“Papa zegt dat jij hem hebt laten zitten.”
Elke keer reageert mama rustig.
Ze zegt: “Goed, ik hoor je.”
Ze blijft lief. Ze blijft geduldig.
Maar diep vanbinnen voelt ze zich alleen.
Ze denkt: Wie hoort mij?
Wat betekent dit?
Dit verhaal laat zien hoe kinderen in de knel komen.
Ze dragen boodschappen van papa naar mama.
Ze voelen zich loyaal aan beide ouders en raken in de war.
De moeder voelt zich steeds meer machteloos.
Haar liefde en geduld helpen, maar het is zwaar.
De vader houdt de controle en geeft de schuld aan haar.
Dit verhaal is nog de “lichte” versie.
In het echt is het vaak veel erger.
Dan is er ook lichamelijke pijn, emotionele pijn en geldproblemen.
De boodschap
Psychisch geweld in co-ouderschap is vaak onzichtbaar.
Maar het doet veel pijn. Bij de ouder. En bij de kinderen.
Wat helpt?
-
Dat iemand jou ziet.
-
Dat iemand jou gelooft.
-
Dat je mild bent voor jezelf.
-
Dat je steun zoekt.
Onthoud dit: Je bent niet alleen.
Tips
📍 Zoek hulp bij iemand die je vertrouwt.
📍 Zie de patronen. Herken ze.
📍 Bescherm jezelf en je kinderen.
📍 Wees lief voor jezelf.
Lees meer:
Schrijven helpt
Kind in gevaar
Manipulatie herkennen
Misbruik na je scheiding
De woorden van dr. Emma Katz raakten me echt.
Ouderschap met compassie
Soms gebeurt het bij een scheiding: een kind kiest helemaal voor één ouder,en wijst de andere ouder af. Dat doet veel pijn.Als afgewezen ouder wil je vaak praten en uitleggen.Je wil het contact weer goed maken.Maar… vaak helpt dit niet.
Ouderverstoting
Als ouders uit elkaar gaan, kan een kind soms één ouder kiezen en de ander helemaal afwijzen. Dit wordt vervreemding of verstoting genoemd.Het lijkt alsof het kind dat zelf besluit, maar vaak is het een manier om zich veilig te voelen.
Dwingende controle
Dit verhaal hoort bij de poster Kids coercive control web.Het gaat over een moeder die co-ouderschap heeft.Ze vertelt wat haar kinderen meemaken.
Het is niet jouw schuld
Reactie plaatsen
Reacties