Ouderschap met compassie

Compassievol ouderschap 

Als een kind één ouder afwijst

Soms gebeurt het bij een scheiding: een kind kiest helemaal voor één ouder,
en wijst de andere ouder af. Dat doet veel pijn.
Als afgewezen ouder wil je vaak praten en uitleggen.
Je wil het contact weer goed maken.
Maar… vaak helpt dit niet.

 

Andere aanpak

De Britse therapeute Karen Woodall zegt: je hebt dan een andere aanpak nodig.
Dat voelt misschien raar of tegen je gevoel in. Zij noemt dit: tegen je gevoel in ouderschap.

Dus: niet steeds praten en uitleggen. Want bij een vervreemd kind werkt dat juist averechts.

 

Wat er in het kind gebeurt

Een vervreemd kind zit klem vanbinnen. Bij de ene ouder moet het sterk zijn en gevoelens wegstoppen.
Het kind zet die ouder vaak op een voetstuk en wijst de andere ouder af. Als jij erover wil praten, gaat het kind zich verdedigen.
Het sluit zich af.

 

 

Hoe pak je dit aan?

'Ouderschap tegen je gevoel in' betekent samen dingen doen, niet alleen praten.

Dit kan helpen om de band tussen jou en je kind opnieuw op te bouwen. Je kind kan "nee" zeggen met woorden, maar kleine signalen zoals een ontspannen houding of een glimlach laten zien dat er toch contact is.

Het vraagt moed en voelt soms onnatuurlijk. Wat belangrijk is, is rustig blijven, dichtbij zijn en geduld hebben.

Je hoeft je kind niet te overtuigen. Het is juist belangrijk dat je kind zelf leert voelen wat er vanbinnen speelt.

Deze aanpak is geen snelle oplossing. Het kost tijd en vraagt om vertrouwen. Vertrouwen dat de band tussen jou en je kind er nog steeds is, ook al lijkt het anders.

En vertrouwen dat je kind stap voor stap weer open kan staan voor jullie verbinding.

 

Doen in plaats van praten

Actie werkt vaak beter dan woorden. Soms lijkt je kind onverschillig of afstandelijk, maar vaak zit daar angst en verdriet achter. Alleen praten helpt dan niet altijd. Kleine acties en veranderingen maken het verschil.

 

 

Zelfzorg als basis

Karen Woodall zegt in Helping the Hopeless:
Als ouder die vervreemd is, moet je jezelf zien als de stabiele en gezonde ouder.

Goed voor jezelf zorgen is heel belangrijk.
Denk aan:

  • een vaste dagstructuur,

  • zinvolle dingen doen,

  • jezelf niet alleen zien als ouder, maar ook als mens.

Dat is geen opgeven.
Het is juist een manier om sterker te worden.

 

Aanvaarden in plaats van vechten

Vervreemding is vaak een stil trauma.
Woodall geeft een tip: schrijf brieven aan je kind die je niet opstuurt.
Dat voelt misschien raar, omdat je je kind niet direct aanspreekt.
Maar het helpt om je gedachten te ordenen.
En het helpt om los te komen van schuld en boosheid.

[bronnen: Parental Alienation - Family Separation ClinicHome - Janina Fisher/De levende erfenis van trauma transformeren - Een werkboek voor getraumatiseerde mensen en therapeuten

✅ Wat kun je wél doen?

Hier zijn een paar tips, gebaseerd op het werk van Karen Woodall en Janina Fisher, die je direct kunt toepassen.

Download het werkblad hieronder:

 

Infokaart Ouderschap Pdf
PDF – 1,4 MB 2 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.