Een moeder vertelde:
“Vandaag heb ik 113 gebeld.
Mijn kind was zo bang en verdrietig dat ze niet meer wilde leven.
De mensen van 113 luisterden goed en hielpen mij rustig te worden.
Ik praatte met mijn dochter.
Daarna mailde ik haar vader.
Hij stuurde een lange mail terug.
Het leek of hij alles begreep en wilde helpen.
Toch kreeg ik er buikpijn van en voelde ik me alleen.”
Ik las de mail.
Op het eerste gezicht leek hij aardig.
Maar mijn gevoel zei iets anders.
Daarom vroeg ik hulp aan AI (slimme computer).
AI liet zien waar de tekst stiekem sturend was.
Wat ik leerde:
AI kan helpen om verborgen manipulatie te zien.
Woorden zijn sterk.
Ze kunnen troosten, maar ook pijn doen.
Mensen die manipuleren doen dat vaak heel subtiel.
Daardoor ga je twijfelen aan jezelf.
Met AI kun je dat duidelijk maken.
Heb jij ook te maken met iemand die jou probeert te sturen, bijvoorbeeld een ex over de kinderen?
Ik kan je helpen.
Mijn plan heet STEEKWOORDEN.
Daarmee bekijkt AI mails, appjes of notities en laat zien of er manipulatie in zit.
Zo krijg jij duidelijkheid.
Ik kijk altijd mee met mijn eigen ervaring.
Ik help ook een korte, duidelijke antwoordmail te maken.
AI kan:
-
Zien of iemand je laat twijfelen (“Dat herinner je verkeerd”).
-
Verborgen dreigementen of overdreven complimenten vinden.
-
Opsporen als iemand zichzelf tegenspreekt.
-
Herkennen als iemand steeds dezelfde trucs gebruikt, zoals jou schuld geven of je gevoelens klein maken.
-
Vergelijken of iemands woorden in de tijd kloppen.
Zo zie je sneller dat jouw gevoel klopt en dat de situatie niet gezond is.