Ouderverstoting

Het stille verhaal van een kind dat kiest

Als ouders uit elkaar gaan, kan een kind soms één ouder kiezen en de ander helemaal afwijzen. Dit wordt vervreemding of verstoting genoemd.
Het lijkt alsof het kind dat zelf besluit, maar vaak is het een manier om zich veilig te voelen.

In gezinnen waar één ouder streng, onvoorspelbaar of angstig is, voelt het kind zich afhankelijk.

Het wil die ouder blij maken en doet alles om dat voor elkaar te krijgen. Soms gaat het kind zelfs hetzelfde praten, denken of doen als die ouder. Dit heet meegaan met de agressor: je past je aan wie de macht heeft, omdat je geen andere keuze hebt.

Hierdoor kan een kind dingen zeggen die precies lijken op wat die machtige ouder zegt. Dat kan voor de andere ouder heel pijnlijk zijn.

Voor het kind is dit een verborgen strijd. Het lijkt van buiten alsof alles goed gaat, maar vanbinnen is er veel angst en verwarring.


Om één ouder blij te maken, zet het kind die ouder op een voetstuk. De andere ouder wordt afgewezen.
Maar de liefde voor de afgewezen ouder verdwijnt niet echt; die wordt diep weggestopt, soms voor jaren.

Dit is heel zwaar voor een kind.
Het raakt betrokken bij volwassen ruzies die het niet begrijpt.
Zo verliest het de kans om gewoon kind te zijn.

Herstellen kan pas als het kind zich veilig voelt.
Dan komt de pijn pas echt naar boven.
Sommige kinderen hebben veel tijd nodig om weer liefde te voelen voor beide ouders. Voor anderen kan het nog langer duren.

Het leven van een vervreemd kind is vaak zo verborgen dat zelfs het kind niet alles doorheeft.

De gevolgen worden pas later duidelijk. Daarom is het belangrijk om dit te herkennen. Vervreemding is een vorm van geestelijk geweld en moet serieus worden genomen.

Wat kun je doen?

Een les van Karen Woodall:

  • Probeer 'tegen je gevoel in ouderschap'.
    Dat betekent: ga niet in discussie, verdedig jezelf niet en probeer niet alles uit te leggen.
    Blijf gewoon in de buurt van je kind. Wees er.
    Laat rustig en geduldig zien dat je er altijd voor je kind bent.

Wil je hiermee aan de slag? Lees dan meer Compassievol ouderschap. Daar vind je handige tips en een meditatie.

👉 Download hieronder een handig oefenblad.

 

Infokaart Herstel 1 Pdf
PDF – 1,1 MB 2 downloads

Lees meer:

Ouderschap met compassie

Soms gebeurt het bij een scheiding: een kind kiest helemaal voor één ouder,en wijst de andere ouder af. Dat doet veel pijn.Als afgewezen ouder wil je vaak praten en uitleggen.Je wil het contact weer goed maken.Maar… vaak helpt dit niet.

Lees meer »

Ouderverstoting

Als ouders uit elkaar gaan, kan een kind soms één ouder kiezen en de ander helemaal afwijzen. Dit wordt vervreemding of verstoting genoemd.Het lijkt alsof het kind dat zelf besluit, maar vaak is het een manier om zich veilig te voelen.

Lees meer »

Dwingende controle

Dit verhaal hoort bij de poster Kids coercive control web.Het gaat over een moeder die co-ouderschap heeft.Ze vertelt wat haar kinderen meemaken.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.