Het is niet jouw schuld

 

Herstellen van misbruik

Soms heb je maar één zin nodig om jarenlange schaamte los te laten.
In de film Good Will Hunting zegt de therapeut steeds tegen Will: It’s not your fault — het is niet jouw schuld.
Die zin lijkt simpel, maar als je misbruik of manipulatie hebt meegemaakt, kan het diep raken.

Dit verhaal gaat over de kracht van erkenning.
Over hoe schaamte je vast kan houden in een verhaal dat niet van jou is.
Herstel begint vaak als iemand zacht maar duidelijk zegt: Het is niet jouw schuld.

Het moment in de film

Will (Matt Damon) praat met zijn therapeut Sean (Robin Williams).
Na veel gesprekken vertelt Sean over het geweld dat Will als kind meemaakte.
Telkens zegt hij rustig: It’s not your fault.
Will lacht het eerst weg, maar Sean blijft het herhalen.
Dan breekt Will, hij huilt, en eindelijk laat hij zijn gevoel toe.

Herkenning voor slachtoffers

Als je misbruik hebt meegemaakt, herken je dit misschien.
Het kan voelen alsof je alles zelf fout hebt gedaan.
Alsof jij schuld hebt aan wat er gebeurd is.
Maar dat is niet waar.
Dat schuldgevoel is je aangepraat.

Het is niet jouw schuld.

Schaamte loslaten

Schaamte zegt: er is iets mis met jou.
Maar dat is een leugen.
De woorden It’s not your fault helpen om die leugen te doorbreken.
Schaamte hoort niet bij jou.
Het hoort bij de dader.

Vergeving en zachtheid

Schaamte maakt dat je streng bent voor jezelf.
Dat maakt het moeilijk om jezelf te vergeven.
Maar je hoeft jezelf niet te straffen.
Wat er is gebeurd, lag buiten jouw macht.

Herstel begint met zachtheid.
Met jezelf behandelen zoals je een goede vriend zou behandelen.

Ubuntu – Ik ben, omdat wij zijn

Ubuntu is een idee uit Zuid-Afrika.
Het zegt: wij horen bij elkaar.
Waar schaamte je alleen maakt, laat Ubuntu zien dat je deel bent van een groter geheel.

Ubuntu leert ons:

  • Laat schuld los: het is niet van jou.

  • Geef schaamte terug: het hoort bij de ander.

  • Zie je eigen waarde: jij bent altijd heel geweest.


 

 

Klik hier voor de infokaart:

Infokaart Vergeven Pdf
PDF – 2,1 MB 3 downloads

Lees meer:

Ouderschap met compassie

Soms gebeurt het bij een scheiding: een kind kiest helemaal voor één ouder,en wijst de andere ouder af. Dat doet veel pijn.Als afgewezen ouder wil je vaak praten en uitleggen.Je wil het contact weer goed maken.Maar… vaak helpt dit niet.

Lees meer »

Ouderverstoting

Als ouders uit elkaar gaan, kan een kind soms één ouder kiezen en de ander helemaal afwijzen. Dit wordt vervreemding of verstoting genoemd.Het lijkt alsof het kind dat zelf besluit, maar vaak is het een manier om zich veilig te voelen.

Lees meer »

Dwingende controle

Dit verhaal hoort bij de poster Kids coercive control web.Het gaat over een moeder die co-ouderschap heeft.Ze vertelt wat haar kinderen meemaken.

Lees meer »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.